Konservative: Fra nytår livetransmitteres byrådsmøderne i Solrød

På byrådsmødet mandag den 31. maj besluttede byrådet, at fra årsskiftet – og dermed den kommende byrådsperiode – vil byrådsmøderne blive livetransmitteret, så interesserede borgere kan følge med hjemmefra.

Beslutningen vækker stor glæde hos Det Konservative Folkeparti, der på vegne af et flertal fremlagde forslaget, der dermed blev stemt bredt igennem med 19 stemmer ud af 19 mulige.

Med særlig tanke på de ældre
I dag er det muligt at dukke fysisk op til byrådsmøderne, hvilket ret få dog benytter sig af, men fra årsskiftet kan man altså også følge byrådsmøderne transmitteret via Facebook og kommunens hjemmeside.

“Jeg tænker særligt på vores lidt ældre medborgere, som godt kunne være interesserede i at se, hvad der sker på byrådsmøderne. For dem vil det være en stor fordel, at de kan følge med hjemmefra, og blandt andet for deres skyld har vi valgt at gå i denne retning,” siger Jan Færch, der er konservativt byrådsmedlem og partiets borgmesterkandidat til kommunalvalget til november, og afslutter:

“Og så tyder det da også på at interessen fra borgerne i at deltage digitalt er steget her under coronakrisen. Så vi er glade for, at flere kan få lettere adgang til at følge direkte med i byrådsmøderne.”

Corona-situationen ‘har vist vejen’
For det andet konservative byrådsmedlem, Morten Scheelsbeck, har det netop talt som et vægtigt argument, at onlinemøder er blevet en meget mere almindelig mødeform på grund af coronapandemien:

“Corona-situationen har så at sige ‘vist vejen’ og i høj grad vænnet os til, at møder også kan tages virtuelt. Det har betydet, at flere og flere møder holdes foran skærmen, og det betyder også, at der er kommet flere gode løsninger på markedet. Det tager vi også hul på i Solrød Kommune nu, og det er vi meget tilfreds med,” siger Morten Scheelsbeck og afslutter:

“Jeg indrømmer i øvrigt gerne, at vi er blevet klogere på dette område. Tidligere har vi været imod, men den nye tid og de bedre tekniske muligheder har i hvert fald fået os konservative til at få øjnene op for, at vi bør følge med udviklingen på dette område. Man må godt anklage os for at være konservative, men man kan i hvert fald ikke sige, at vi er stokkonservative.”

Det blev aftalt på byrådsmødet, at livesending fra byrådsmøderne i første omgang kører i et år, og det forlænges så i en permanent løsning, hvis der er opbakning til det.